وبلاگ روستای گز
هدف: اطلاع رسانی و معرفی روستا و ارتباط با همولایتی ها

[ چهارشنبه ۱۳٩۱/٩/٢٩ ] [ ٦:٥٢ ‎ق.ظ ] [ م مسعودی ]

در حالیکه راحت پای بخاری گرم نشسته اید و غذایتان روی شعله گاز در حال پختن است و در زیر نور برق اتاقتان چون روز روشن است لحظه ای بیندیشید که اگر بخاری نبود شعله گاز نبود و نور برق نبود در چه وضعیتی بودید چه می کردید. آری از سال ها پیش مردمان اجاق ها را در خانه ها درست کردند. این اجاق ها معمول از همان ابتدای ساخت خانه در طراحی خانه در نظر گرفته می شدند و میانه یکی از دیواره های خانه به آنها اختصاص داده می شد . اجاقها توسط کانالی به پشت بام راه داشتند در پشت بام هم معمولا برای راحتی خروج دود مقداری آنها را از سقف بالا تر می کشیدند . این کانال یا راه خروج دود خول نامیده می شود. معمولا در دو سوی اجاق دو سنگ قرار دارد که دیگ،  تابه یا کتری را بر روی آن قرار می داده اند . گاهی هم از سه پایه های مخصوصی استفاده می کرده اند . اجاق در هر خانه نشیمن وجود داشته است و اصلا خانه نشیمن بدون اجاق معنی نداشته چون اجاق وسیله گرما . نور و پخت و پز بوده است .

معمولا در اطراف اجاق تاق های بزرگ و کوچکی قرار داشته است که لوازمی که زیاد مورد استفاده قرار می گرفته است را در داخل آن قرار می داده اند. از آنجا که برای تهیه آتش در اجاق هیزم یا کنده چوب لازم بود همیشه گوشه کنار اجاق پر از هیزم یا کنده بوده است . که نسبت به نوع استفاده از هیزم با شعله زیاد یا از چوب با آتش پر قدرت تر و مداوم استفاده می شده است. از آنجا که این گوشه همیشه مقدار هیزم در آن قرار داشته است معمولا به گوشه اجاق نامیده می شده است.

شکل اجاق ها معمولا ساده با چند تاق در دو سو یا بالای آن بوده است . ولی گاهی هم افراد سلیقه به خرج داده و در جهات مختلف آن تاقچه های زیبا و متعدی را می ساخته اند تا هم بر زیبایی اتاق افزوده باشند و هم از این تاق های کوچک استفاده گردد. امروزه اگر چه با وسایل و امکانات جدید در بسیاری موارد اجاق ها غیر قابل استفاده یا دهانه آنها بسته شده است ولی هنوز هم در بسیاری موارد بویژه در خانه افراد مسن جایگاه خاص خود را دارند و یا هم فقط برای حفظ خاطرات نگه داشته شده اند.

اجاق تا همین چند سال پیش همیشه بخشی از معماری خانه ها در روستای گز بوده و حالا جزو خاطرات آنها است

خاطرات دیگ های جوشان شلغم و بخار شلغم پخته سر صبح که هر کسی را برای شلغم خوردن تحریک می کرد خاطرات دیگ های قلیه گوشت در شب پروار کشی، خاطراتی گرم در یک هوای برفی سرد که با نشستن در کنار گرما آنقدر داغ می شدی که که از اجاق فاصله می گرفتی.

[ شنبه ۱۳٩۱/٩/٢٥ ] [ ٩:۱٧ ‎ب.ظ ] [ م مسعودی ]

به دنبال خدا نگرد
خدا در بیابان های خالی از انسان نیست
خدا در جاده های تنهای بی انتها نیست
به دنبالش نگرد

خدا در نگاه منتظر کسی است که به دنبال خبری از توست
خدا در قلبی است که برای تو می تپد
خدا در لبخندی است که با نگاه مهربان تو جانی دوباره می گیرد

خدا آنجاست
در جمع عزیزترینهایت
خدا در دستی است که به یاری می گیری
در قلبی است که شاد می کنی
در لبخندی است که به لب می نشانی
خدا در بتکده و مسجد نیست
گشتنت زمان را هدر می دهد
خدا در عطر خوش نان است
خدا در جشن و سروری است که به پا می کنی
خدا را در کوچه پس کوچه های درویشی و دور از انسان ها جست و جو مکن
خدا آنجا نیست

او جایی است که همه شادند
و جایی است که قلب شکسته ای نمانده
در نگاه پرافتخار مادری است به فرزندش
در نگاه عاشقانه زنی است به همسرش
باید از فرصت های کوتاه زندگی جاودانگی را جست

زندگی چالشی بزرگ است
مخاطره ای عظیم
فرصت یکه و یکتای زندگی را
نباید صرف چیزهای کم بها کرد
چیزهای اندک که مرگ آن ها را از ما می گیرد
زندگی را باید صرف اموری کرد که مرگ نمی تواند آن ها را از ما بگیرد
زندگی کاروان سرایی است که شب هنگام در آن اتراق می کنیم
و سپیده دمان از آن بیرون می رویم
فقط یک چیزهایی اهمیت دارند
چیزهایی که وقت کوچ ما، از خانه بدن، با ما همراه باشند
همچون معرفت بر الله و به خود آیی

دنیا چیزی نیست که آن را واگذاریم
و با بی پروایی از آن درگذریم
دنیا چیزی است که باید آن را برداریم و با خود همراه کنیم
سالکان حقیقی می دانند که همه آن زندگی باشکوه هدیه ای از طرف خداوند است
و بهره خود را از دنیا فراموش نمی کنند
کسانی که از دنیا روی برمی گردانند
نگاهی تیره و یأس آلود دارند
آن ها دشمن زندگی و شادمانی اند

خداوند زندگی را به ما نبخشیده است تا از آن روی برگردانیم
سرانجام خداوند از من و تو خواهد پرسید:

آیا "زندگی" را "زندگی کرده ای

آدم یک "بودن" است، و انــســــــــــان یک "شـــدن" ...

 

دکتر شریعتی

ارسال: غلامی

--------------------------------------------------------------

ترجیح می دهم دوستان مطالبی در مورد گز یا هر نوشته دیگری که از خودشان باشد ارسال نمایند

[ پنجشنبه ۱۳٩۱/٩/٢۳ ] [ ٩:٥۸ ‎ب.ظ ] [ م مسعودی ]

قصد گذاشتن عکس های بیشتر از محرم را نداشتم چون معتقدم هر پست باید حرفی برای گفتن داشته باشد . این چند عکس را به درخواست یکی از همولایتی ها می گذارم.

[ پنجشنبه ۱۳٩۱/٩/٢۳ ] [ ۱:۱٠ ‎ق.ظ ] [ محمود مسعودی ]

برای خشک کردن زعفران در روستای گز بعد از باز کردن گل های زعفران و جداکرن زعفران ها آن ها را دسته دسته کرده و بر قسمت ریشه زعفران ها نخ نازکی را می پیچند و سپس آنها را بر گرد تگیجه ای می چینند . این کار باعث می شود که هوا از همه جهات جریان داشته باشد و آنها را در داخل اتاق جداگانه ای می گذارند تا به مرور زمان خشک گردد.

[ پنجشنبه ۱۳٩۱/٩/۱٦ ] [ ٤:٤٧ ‎ب.ظ ] [ م مسعودی ]

چیزک چه چیزک :

عجایب صنعتی دیدم در این دشت که بی جان وَر رَدِ جاندار می گشت؟

[ دوشنبه ۱۳٩۱/٩/۱۳ ] [ ٢:٥۱ ‎ب.ظ ] [ م مسعودی ]

علم گردانی در مراسم محرم ازآن مراسمی هست که هر سال در روستا و در ایام عزاداری امام حسین انجام می گیرد.

از قدیم الایام در روستا چندین علم وجود داشته است و علم ها هر کدام بعنوان نماینده یکی از امام ها و حضرت ابوالفضل بوده اند . در حال حاضر تنها دو علم در روستای گز وجود دارد که به یاد امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل هستند .هر سال در اول صبح تاسوعا مراسم علم بندُ (علم بندان) که قبلا توضیح دادم انجام می گیرد و سپس علم ها همراه با خواندن اشعاری در رثای شهید کربلا از مسجد بیرون آورده می شوند و در کوچه ها گردانده می شوند .

همزمان با حرکت علم ها گروه سینه زنی در پشت سر علم ها مشعول نوحه خوانی و عزاداری است. همزمان با حرکت علم اشعاری بویژه شعر محتشم کاشانی (کشتی شکست خورده طوفان کر بلا در خاک و خون فتاده به میدان کربلا) خوانده می شود .

علم ها به مقابل هر یک از خانه های اهالی که می رسد  صاحبخانه ها با دود کردن اسفند از حضور علم استقبال می کنند و نذریات خود را بین اهالی تقسیم می کنند و یا به علم دار می دهند .ملای روستا نیز از حاضران می خواهد فاتحه ای برای درگذشتگان ایشان بخوانند .

از جمله نذریات افراد نذر قربانی کردن گوسفند است که در جلوی علم خون می گردد . گوشت این قربانی بر اساس نیت صاحب آن به حسینیه برای تهیه ناهار یا شام تحویل داده می گردد یا بین مردم تقسیم می گردد .

علمدار شخصی است که علم را در مسیر حمل می کند . علمدارها معمولا این کار را از پدرانشان به ارث می برده اند و تا زمانی که فرزند ایشان حضور داشته باشند کسی دیگر جز برای مدت محدود علم را بلند نمی کند و این کار تقدس خاص خودش را دارد.

علم گردانی از صبح تاسوعا شروع می گرددو بعد از ظهر تاسوعا همه مردم بر سر قبور حاضر شده و فاتحه می خوانند . در صبح عاشورا علم بیاد شهدای جنگ تحمیلی بر سر قبر شهید حسن زاده و شهید الوانی حضور می یابد و نوحه خوانان نوحه های خاصی را می خوانند .

بعد از نماز ظهر عاشورا و همزمان به شهادت حضرت امام حسین در روز عاشورا سرطوق علم برداشته می گردد .

 

 

[ دوشنبه ۱۳٩۱/٩/٦ ] [ ۱٠:٥۳ ‎ب.ظ ] [ محمود مسعودی ]

هر سال مراسم شام غریبان با حزن و اندوه خاصی در حسینیه روستا برگزار می شود. در این مراسم با روشن کردن شمع و فانوس فضای روحانی ایجاد می گردد و نوحه خوانان نوحه های مناسب با این موضوع را می خوانند . امسال در گوشه حسینیه فضای خاصی را برای این مراسم تعبیه کرده بودند . 

--------------------------------------

 جا دارد از آقای حسنی که زحمت این طراحی را کشیده بودند تشکر کرد.

[ دوشنبه ۱۳٩۱/٩/٦ ] [ ٧:۳٦ ‎ق.ظ ] [ م مسعودی ]

[ دوشنبه ۱۳٩۱/٩/٦ ] [ ۱٢:۳٧ ‎ق.ظ ] [ م مسعودی ]

علم بندان از آن مراسمی است که در اغلب مناطق خراسان جنوبی هر سال در محرم انجام می گردد.

در روستای گز از قدیم الایام چندین علم وجود داشته است ولی در حال حاضر تنها دو علم به یاد امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل وجود دارد . هر ساله در صبح تاسوعا آنها را آماده می کنند و این آماده کردن علم را علم بندُ  یا علم بندان می گویند. ابتدای صبح بزرگتر ها روستا در داخل مسجد روستا جمع می شوند، توسط یکی از خانم ها اسفند دود می گردد. در همین زمان  علم ها  را از محل اصلی آن برداشته و آنرا درازکشیده بدست می گیرند . بزرگتر ها ابتدا لباس درازی که به آن جُمَن علم (  پیراهن علم)  می گویند را از پایین به بالا بر بدنه علم می کشند و سپس سر طوق علم را بر روی آن قرار داده و و  پارچه های رنگارنگی که توسط مردم به علم هدیه شده است را در اطراف علم می بندند بطوریکه بالای آن و زیر تیغ علم حالت بر آمدگی پیدا می کند که به آن مندیل علم می گویند .

همزمان ملای روستای اشعاری سوزناکی را برای امام حسین یا حضرت ابوالفضل (ع) می خواند . علم ها برای مردم از ارزش معنوی بسیار بالایی برخوردار هستند و احترام گذاشتن به آنها را که نماینده امام حسین و حضرت ابوالفضل هستند لازم می دانند . . بعد از آماده شدن علم ها را بیرون آورده و در دو روز تاسوعا و عاشورا آنها را در کوچه های روستا می چرخانند که به آن علم گردانی می گویند که جداگانه توضیح خواهم داد.

[ یکشنبه ۱۳٩۱/٩/٥ ] [ ۸:٠٩ ‎ق.ظ ] [ م مسعودی ]

امروز بر دیوار حسینیه روستا بنری توجهم را جلب کرد که بدون هیچ تو ضیحی آنرا اینجا می گذارم.

[ شنبه ۱۳٩۱/٩/٤ ] [ ۱۱:۳٧ ‎ب.ظ ] [ م مسعودی ]

امروزتاسوعا حوالی ظهر آقای دکتر هاشمزهی نماینده محترم شهرستان های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی در جمع عزاداران حسینی روستای گز حضور یافتند و این روز ها را به اهالی روستا تسلیت گفتند . ایشان همچنین قول پیگیری و حل مشکلات مربوط به حسینیه و مسجد روستای گز را دادند . ایشان در ادامه به سمت روستای اصغول حرکت کردند.

از طرف تمام اهالی روستا از حضور ایشان در جمع عزاداران سپاسگزاری می نماییم.

[ شنبه ۱۳٩۱/٩/٤ ] [ ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ ] [ م مسعودی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ گز

این وبلاگ برای معرفی و اطلاع رسانی در مورد روستای گز از توابع دهستان نهارجان بخش مود شهرستان سربیشه خراسان جنوبی راه اندازی شده است. از همه همولایتی های عزیز برای پربار شدن وبلاگ استمداد می طلبیم.آدرس ایمیل وبلاگ gazvillage@gmail.com می باشد .هر گونه مطلبی یا عکسی که توسط دوستان فرستاده شود به نام خود ایشان در وبلاگ منتشر خواهد شد.
امکانات وب
Google

در وبلاگ گز
در كل اينترنت
RSS Feed